Νικηφόρος Παπανικόλας: «Ήρθαμε εδώ για να είμαστε χρήσιμοι, όχι ευχάριστοι»
Περιφέρεια
04/01/2025 | 12:25

 

Έναν χρόνο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στο περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, ο Νικηφόρος Παπανικόλας ως επικεφαλής της παράταξης «Νέα Εποχή στο Νότιο Αιγαίο» κάνει σήμερα έναν μικρό απολογισμό της πορείας της.

 

Μιλά για τις συνεδριάσεις λογοδοσίας της περιφερειακής αρχής, στην οποία ασκεί έντονη κριτική για τη στάση και το έργο της, κάνοντας το ίδιο και για την κυβέρνηση Μητσοτάκη ενώ παίρνει θέση σε σοβαρά ζητήματα που απασχολούν την περιοχή μας, όπως το μεταναστευτικό, και φυσικά αναφέρεται και στις καταστροφές που προκλήθηκαν στο νησί από τη θεομηνία.

 

κ. Παπανικόλα, έχει ήδη συμπληρωθεί ένας χρόνος από την ανάληψη των καθηκόντων σας στο περιφερειακό συμβούλιο. Ποια ήταν όλο αυτό το διάστημα η πορεία της παράταξης της οποίας είστε επικεφαλής;

Αν έπρεπε να επιλέξω μία πρόταση για να χαρακτηρίσω την παρουσία μας στο περιφερειακό συμβούλιο το περασμένο έτος, αυτή θα ήταν «Ήρθαμε εδώ για να είμαστε χρήσιμοι, όχι ευχάριστοι». Είχαμε διακριτή στάση σε πολλά ζητήματα. Ενδεικτικά, την πρώτη εβδομάδα της θητείας μας, στηλιτεύσαμε τις ατυχείς δηλώσεις του περιφερειάρχη που χαρακτήρισε «αυτοδικία» την πρωτοβουλία των ανδρών της τροχαίας στην Κω να κλείσουν τη λακκούβα στο οδικό δίκτυο προστατεύοντας τις ανθρώπινες ζωές και τα οχήματα των χρηστών του δικτύου.

 

Ακολούθως, διαφωνήσαμε στην πρόταση για την κατάργηση του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου αναφορικά με τη διαδικασία χάραξης ορίων αιγιαλού και παραλίας. Αντιταχθήκαμε στη δημιουργία του Νέου Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, αφουγκραζόμενοι τις ανησυχίες και τις επιφυλάξεις των υπαλλήλων της Περιφέρειας. Καταψηφίσαμε το τεχνικό πρόγραμμα και δεν ψηφίσαμε τον Προϋπολογισμό.

 

Τοποθετηθήκαμε ειδικά για το Νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, ενώ στη συζήτηση για την υποβολή πρότασης προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σχετικά με τη βελτίωση της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης των νησιών, διαχωρίσαμε τη θέση μας και ασκήσαμε έντονη κριτική στην απουσία ενός πλαισίου ανώτατων επιτρεπόμενων τιμών στους πλοιοκτήτες, προκειμένου να αναχαιτίσουμε τα φαινόμενα αισχροκέρδειας που παρατηρούνται με τις υψηλότατες τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ενώ παράλληλα πετύχαμε να συμπεριληφθεί στην πρόταση του συμβουλίου προς το υπουργείο η πάγια θέση μας για άμεση καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στου δικαιούχους τη στιγμή έκδοσης του εισιτηρίου.

 

Παράλληλα, σε ορισμένα ζητήματα εμβληματικού χαρακτήρα για το Νότιο Αιγαίο, προχωρήσαμε σε υπερβάσεις όπως στη συζήτηση για τη διεκδίκηση απόδοσης του 75% των εσόδων του «Τέλους Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση» στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπου υπερψηφίσαμε τελικά την πρόταση της περιφερειακής αρχής, παρότι διατυπώσαμε σαφείς προβληματισμούς, οι οποίοι σχετίζονταν με την έλλειψη συνεννόησης μεταξύ των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης, δηλαδή της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ).

 

Εκφράσαμε την επιφύλαξη ότι έπρεπε να προηγηθεί συνεννόηση μεταξύ των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης προκειμένου να συγκροτηθεί κοινό μέτωπο με την υποβολή ενιαίας πρότασης, ώστε να αποφύγουμε φαινόμενα διγλωσσίας που θα αποδυναμώσουν το αίτημά μας.

 

Σε αυτό το πλαίσιο, θα ήταν εξαιρετικά εύκολο για εμάς να καταψηφίσουμε την πρόταση της περιφερειακής αρχής και να ζητήσουμε την απόδοση των εσόδων αυτών απευθείας στους δήμους. Με την επιλογή αυτή θα «κλείναμε το μάτι» στους δημάρχους και θα απομονώναμε πολιτικά τον περιφερειάρχη.

 

Παρ’ όλα αυτά, επιλέξαμε να διεκδικήσουμε την τροποποίηση της εισήγησης προκειμένου να αναφέρεται ρητά ότι τα συγκεκριμένα έσοδα θα διατεθούν σε ειδικό λογαριασμό για τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων αποκλειστικής αρμοδιότητας των δήμων. Το πετύχαμε και καταλήξαμε σε μία πρόταση που υπερψηφίστηκε από όλες τις παρατάξεις του περιφερειακού μας συμβουλίου. Με άλλα λόγια, προτάξαμε το μείζον έναντι του ελάσσονος και προτιμήσαμε να είμαστε χρήσιμοι, από το να γίνουμε ευχάριστοι.

 

Πώς κρίνετε τις συνεδριάσεις για τη λογοδοσία της περιφερειακής αρχής που έχουν καθιερωθεί; Ο θεσμός έχει πετύχει τον στόχο του;

Είναι σίγουρα μία θεσμική παρέμβαση στην απολύτως σωστή κατεύθυνση, η οποία επιτρέπει σε κάθε μεμονωμένο σύμβουλο να εισάγει θέματα προς συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο, διευρύνοντας το πεδίο δημόσιου διαλόγου και επιτρέποντας την ουσιαστική και εις βάθος ενημέρωση του πολιτικού προσωπικού και κατ΄ επέκταση των πολιτών. Παρ’ όλα αυτά, θεωρώ ότι ο θεσμός δεν έχει λειτουργήσει εποικοδομητικά στην πράξη και αυτό πρωτίστως οφείλεται στο αυστηρό πλαίσιο διεξαγωγής της συζήτησης.

 

Ειδικότερα, η διαδικασία προβλέπει ότι κάθε σύμβουλος οφείλει να υποβάλλει συγκεκριμένο ερώτημα προς την περιφερειακή αρχή, το οποίο απαντάται είτε από τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη είτε από τον ίδιο τον περιφερειάρχη είτε διαδοχικά και από τους δύο, χωρίς να δίνεται η δυνατότητα στον σύμβουλο που υποβάλλει το ερώτημα να τοποθετηθεί σχετικά με τα όσα έχει ακούσει, έχοντας ουσιαστικά μόνο το δικαίωμα μίας και μοναδικής διευκρινιστικής ερώτησης.

 

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας κακοστημένης παράστασης, όπου από τη μία πλευρά, όταν ερωτά σύμβουλος της πλειοψηφίας, παρατηρούμε φαινόμενα αυταρέσκειας και αυτοπροβολής με την περιφερειακή αρχή να αυτοθαυμάζεται, να συγχαίρει και να χειροκροτεί τον εαυτό της, ενώ από την άλλη πλευρά, όταν ερωτά σύμβουλος προερχόμενος από τις παρατάξεις της μειοψηφίας, καταλήγει να δέχεται πυρά διωκόμενος από την παράταξη της πλειοψηφίας.

 

Πιστεύω, συνεπώς, ότι πρέπει να υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία για να τροποποιηθεί το πλαίσιο διεξαγωγής της συζήτησης στις ειδικές συνεδριάσεις λογοδοσίας προκειμένου να πραγματοποιείται ουσιαστικός -και όχι κατ’ επίφαση- πολιτικός διάλογος.

 

Η περιφερειακή αρχή αντιμετώπισε κατά την κρίση σας αποτελεσματικά τη χρονιά που πέρασε τα μεγάλα ζητήματα του τόπου μας;

Ξεκάθαρα όχι. Αυτό διότι τα μεγάλα ζητήματα του νησιωτικού χώρου έχουν μείνει αναπάντητα από την περιφερειακή αρχή του Γ. Χατζημάρκου. Ειδικά τα τελευταία πεντέμισι χρόνια, με τη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο τιμόνι της διακυβέρνησης της χώρας, τα νησιά μας έχουν υποστεί μία άνευ προηγουμένου απαξίωση. Ειδικότερα:

 

To Εθνικό Σύστημα Υγείας είναι υπό διάλυση, με τρομακτικές ελλείψεις σε προσωπικό και υλικά. Η απουσία του κεντρικού κράτους ήταν «εκκωφαντική» στις δύο μεγάλες κρίσεις που πέρασε πρόσφατα η Ρόδος, με τις καταστροφικές πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού και τις άθλιες εικόνες με τους άτυπους καταυλισμούς με τα χαρτόκουτα στο κέντρο της πόλης.

 

Η επιβολή ενός εντελώς άδικου φόρου τον οποίο προσπάθησαν να ωραιοποιήσουν ονομάζοντας τον ως «Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση» κατέστησε τις τουριστικές επιχειρήσεις του τόπου μας λιγότερο ανταγωνιστικές σε σύγκριση με άλλες αγορές. Δεν υπάρχει καμία σκέψη, αναφορά ή πρόθεση επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά μας, τη στιγμή που η ακρίβεια έχει χτυπήσει «κόκκινο».

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, μία σημαντική κατάκτηση του νησιωτικού χώρου, ευτελίστηκε στα χρόνια της πρωθυπουργίας του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τις καθυστερήσεις στις πληρωμές να υπερβαίνουν κατά πολύ το ένα έτος για τους ιδιώτες και τα δύο χρόνια για τις επιχειρήσεις.

Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα του στενού πυρήνα των αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας, η έλλειψη σχεδίου και έργου αναδείχτηκε εμφατικά στις πρόσφατες πλημμύρες που έπληξαν τη Ρόδο με ανυπολόγιστες ζημιές σε ιδιοκτησίες και δίκτυα. Όπως κατέδειξε πρώτο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με ανακοίνωσή του, αποκλειστικά υπεύθυνη για τον καθαρισμό των ρεμάτων και την εκτέλεση αντιπλημμυρικών έργων είναι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Στις 13 Νοεμβρίου 2024, ο περιφερειάρχης μίλησε για έργα θωράκισης από πλημμυρικά φαινόμενα σε 24 ποτάμια και ρέματα της Ρόδου. Λίγες ημέρες αργότερα, τον εξέθεσε η ίδια η πραγματικότητα. Συνεπώς, θεωρώ άτοπο να συζητάμε για αποτελεσματική αντιμετώπιση των μεγάλων ζητημάτων από την περιφερειακή αρχή.

 

Ποια είναι η θέση της παράταξής σας για το μεταναστευτικό προσφυγικό αλλά και για τις καταστροφές που προκλήθηκαν από τη θεομηνία;

Πρόκειται για ένα υπερεθνικό ζήτημα που απαιτεί υψηλό βαθμό διακρατικής συνεργασίας. Πρώτο και απαραίτητο βήμα είναι η δημιουργία μηχανισμών νόμιμης μετανάστευσης. Η λύση αυτή θα μας επιτρέψει αρχικά να ελέγξουμε ένα φαινόμενο, το οποίο αυτή τη στιγμή μοιάζει ανεξέλεγκτο, πετυχαίνοντας παράλληλα την απορρόφηση ανθρώπινου δυναμικού, με την εισαγωγή ειδικευμένων εργατών στην αγορά εργασίας, ενώ ταυτόχρονα τερματίζουμε την απάνθρωπη εκμετάλλευση των ανθρώπων που πληρώνουν υπέρογκα ποσά στα κυκλώματα διακίνησης για να ταξιδέψουν, με κίνδυνο της ζωής τους, στην Ευρώπη.

 

Σε δεύτερο χρόνο, πρέπει να υπάρξει γενναία στελέχωση του λιμενικού και του αστυνομικού σώματος, προκειμένου να γίνονται άμεσες διαδικασίες ταυτοποίησης και προώθησης των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών από τα νησιά μας προς την ηπειρωτική Ελλάδα, δεδομένου ότι οι δομές της Κω και της Λέρου έχουν ξεπεράσει κάθε όριο πληρότητας. Αυτή τη στιγμή, υπάρχει διάχυτη ανησυχία στη ροδιακή κοινωνία ότι σχεδιάζεται, εν κρυπτώ, από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, η δημιουργία δομής φιλοξενίας μεταναστών στη Ρόδο, παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμοδίων για το αντίθετο. Η απάντησή μας σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι ηχηρή και ξεκάθαρη. Καμία δομή, κλειστή ή ανοιχτή, μόνιμη ή προσωρινή, στη Ρόδο. Η ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού και ο σημαντικότερος αιμοδότης της ελληνικής οικονομίας πρέπει να προστατευθεί. Πάση θυσία.

 

Αναφορικά με τις καταστροφές που έχει υποστεί το νησί από την πρόσφατη κακοκαιρία, αφού απέτυχαν να εφαρμόσουν μέτρα πρόληψης προκειμένου να αποφύγουμε τέτοια καταστροφικά φαινόμενα, να επικεντρωθούν να ανακουφίσουν τους πληγέντες με την άμεση καταβολή αποζημιώσεων, το πάγωμα των δανειακών τους υποχρεώσεων και την αναστολή κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης εις βάρος τους.

rodiaki.gr