Μ. Κόνσολας: Για μένα, η προσφορά στον τόπο δεν συνδέεται ούτε με καρέκλες, ούτε με αξιώματα
Πολιτική
07/02/2021

Συνέντευξη στον Μιχάλη Μαστή για την εφημερίδα «Η Ροδιακή»

 
  1. Υπουργός ή ενεργός βουλευτής; Από ποιά θέση άραγε μπορεί ένας εκπρόσωπος μιας τοπικής κοινωνίας στο κοινοβούλιο να λειτουργεί και προσφέρει ένα καλύτερο αποτέλεσμα στον τόπο και τη χώρα του;

 

Κύριε Μαστή, έχω αποδείξει ότι για μένα η προσφορά και η πρωτοβουλία για τον τόπο μου δε συνδέεται με καρέκλες και αξιώματα.

Στο Υπουργείο Τουρισμού, σε αυτό το σύντομο πέρασμα μου, ιδρύθηκε μια νέα σχολή ξεναγών στη Ρόδο, λειτούργησαν για πρώτη φορά πέντε σχολές ξεναγών ταυτόχρονα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρέθυμνο, Κέρκυρα και Ρόδο, θεσμοθετήθηκε ο τετραετής κύκλος σπουδών στις ΑΣΤΕ και η αλλαγή του απαρχαιωμένου προγράμματος σπουδών, διαμορφώθηκε το πλαίσιο για την υπογραφή μιας νέας προγραμματικής σύμβασης για τη Μεσαιωνική Πόλη.

Ως Βουλευτής, ανέλαβα και θα συνεχίσω να αναλαμβάνω πρωτοβουλίες που οδηγούν σε αποτελέσματα, όπως η πρόσφατη πρωτοβουλία μου για τον εμβολιασμό των κατοίκων στα μικρά νησιά.

Είτε Υπουργός είτε Βουλευτής, οφείλω τα πάντα στους συμπολίτες μου της Δωδεκανήσου. Την αγάπη και την εμπιστοσύνη που μου δείχνει, την ανταποδίδω με έργα και πράξεις.

 

2. Με το χέρι στην καρδιά κ. Κόνσολα, θα ήθελα να μου απαντήσετε: Έχουν σήμερα που μιλάμε «καθαρή» εικόνα οι συνάδελφοί σας στο κοινοβούλιο αλλά και στις επιτελικές υπηρεσίες που λαμβάνουν τις όποιες σημαντικές αποφάσεις, για τι σημαίνει να είναι κάποιος κάτοικος σε ένα μικρό ακριτικό νησί του Αιγαίου;

Ξεκάθαρα όχι κ. Μαστή. Δίνουμε αγώνα κάθε φορά για να δώσουμε να καταλάβουν σε όλους τις ιδιαιτερότητες, τις δυσκολίες αλλά και τον ηρωικό χαρακτήρα που έχει πλέον η παραμονή σε ένα μικρό νησί.

Το ίδιο ισχύει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Στις Βρυξέλλες είχα συναντήσει πριν από καιρό τον τότε αρμόδιο Επίτροπο για θέματα φορολογίας κ. Σεμέτα, αλλά και άλλους κοινοτικούς αξιωματούχους. Η αντίληψη που υπήρχε και δυστυχώς εξακολουθεί να υπάρχει σε ένα βαθμό είναι ότι αυτοί που μένουν, ζουν και δραστηριοποιούνται στα νησιά είναι προνομιούχοι.

Αυτή την αντίληψη πρέπει να την αλλάξουμε. Κυρίως, όμως, πρέπει να θέσουμε ένα μεγάλο στόχο: να αποκτήσει η Ευρώπη νησιωτική πολιτική. Γιατί η περιφερειακή πολιτική της Ε.Ε. δεν καλύπτει τις ανάγκες, δεν έχει απαντήσεις για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας.

 

3. Να υποθέσουμε ότι αυτό θα αποτελέσει το μεγάλο στόχο σας, από τη νέα θέση του Προέδρου της Επιτροπής Περιφερειών και Νησιωτικών Περιοχών;

Όχι μόνο αυτός. Ο στόχος μου είναι να εντάξω τη νησιωτικότητα στη δημόσια ατζέντα, στις κυβερνητικές πολιτικές, στη λειτουργία της Βουλής, αλλά και στις διοικητικές αποφάσεις που λαμβάνει το κράτος.

Πρέπει να συνειδητοποιήσει όλη η ελληνική κοινωνία όχι απλά τι σημαίνει να ζει κανείς σε ένα νησί, ποιες είναι οι δυσκολίες αυτής της επιλογής, αλλά και πόσο σημαντικό είναι αυτό με γεωπολιτικούς όρους και όρους εθνικής επιβίωσης.

 

  1.  Κατεξοχήν τουριστική και άρα μονοδιάστατη η οικονομία των νησιών μας, γεγονός που στην εποχή της πανδημίας, έχει «γονατίσει» για τα καλά τους πάντες και τα πάντα σε αυτή την κοινωνία. Είναι ουσιαστική η στήριξη από το κράτος, στις οικογένειες που δοκιμάζονται και θα δοκιμαστούν ακόμα χειρότερα μέσα στους επόμενους μήνες;

Μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί 24,5 δισεκατομμύρια ευρώ, κ. Μαστή. Θεωρώ  δεδομένο ότι η κυβέρνηση θα εξαντλήσει όλα τα δημοσιονομικά περιθώρια για να στηρίξει και τους επόμενους μήνες αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη. Οι πόροι, όμως, δεν είναι ανεξάντλητοι, καμία οικονομία δεν μπορεί να λειτουργήσει με lockdown και επιδόματα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Υπάρχουν κλάδοι, όπως η εστίαση, που έχουν πληγεί καίρια. Οι επιχειρήσεις αυτές δεν πρέπει μόνο να στηριχθούν σε αυτή τη φάση, πρέπει να στηριχθούν και στην προσπάθεια επανεκκίνησης τους, όταν ανοίξουν και πάλι.  Για αυτό κατέθεσα πέντε (5) προτάσεις για τη στήριξη επιχειρήσεων και εργαζομένων στην εστίαση.

Η μονοκαλλιέργεια του τουρισμού, και μάλιστα του μοντέλου του μαζικού τουρισμού μας κάνει ευάλωτους. Είναι πολύ σωστή η επισήμανση σας. Πρέπει να αλλάξουμε το αναπτυξιακό μας πρότυπο, να μην στηριζόμαστε μόνο στις υπηρεσίες, όπως πρέπει να αλλάξουμε και το μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, γιατί αλλάζουν πλέον οι συνθήκες και οι προτεραιότητες των ανθρώπων.

 

  1.  Ποιoς είναι ο προβληματισμός ή η ανησυχία αν θέλετε η δική σας, βλέποντας όλο αυτό που συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο; Θα τα καταφέρουμε άραγε και πότε να επιστρέψουμε στην όποια κανονικότητα; Ή όλα πλέον θα είναι αλλιώς στη ζωή μας;

Όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα, θα επιστρέψουμε και σε έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο. Η τηλεργασία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της οικονομίας ήρθαν για να μείνουν. Η δική μου αίσθηση, κ. Μαστή, είναι ότι η πανδημία επιτάχυνε την 4η βιομηχανική επανάσταση που συνδέεται με την κυριαρχία της ψηφιακής οικονομίας.

Η δική μου αγωνία είναι να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για να μην οδηγηθούν άνθρωποι και κυρίως εργαζόμενοι στο περιθώριο. Να διαμορφώσουμε ένα νέο μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης μέσα στο οποίο θα υπάρχουν ευκαιρίες για όλους, κυρίως, ένα νέο παραγωγικό πρότυπο που θα δημιουργεί καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας και θα εγγυάται θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

 

  1.  Υπάρχει πολύ συζήτηση για τις διερευνητικές επαφές με την Τουρκία. Πιστεύετε ότι καλώς γίνονται και τι μπορούμε να περιμένουμε;

Η Ελλάδα αν θέλει να περνάει παντού το μήνυμα ότι αποτελεί δύναμη σταθερότητας και ασφάλειας, δεν μπορεί να αρνείται να κάνει διάλογο. Είναι δεδομένο, όμως, ότι διάλογος δεν σημαίνει διαπραγμάτευση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, κάτι που έχουμε καταστήσει σαφές.

Δεν υπάρχει περίπτωση να βρεθεί ελληνική κυβέρνηση που θα συζητήσει την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών ή την εξαίρεση του Αιγαίου από την εφαρμογή των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου.

Η Τουρκία κινείται, εδώ και καιρό, ως αναθεωρητική δύναμη. Με τις επιλογές της συνιστά απειλή για το δυτικό σύστημα ασφαλείας. Αν δεν αλλάξει συμπεριφορά, δεν μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για το αποτέλεσμα των διερευνητικών επαφών.