Νεκτάριος Σαντορινιός: Δε βγαίνουν τα ᾽μαθηματικά᾽, στις παχυλές υποσχέσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας για θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο
Πολιτική
17/09/2021

Παρατίθενται σημεία σχετικά με τη Νησιωτικότητα, από την ομιλία του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου και Τομεάρχη Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νεκτάριου Σαντορινιού, κατά τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου: «Κύρωση κώδικα νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη
θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και για τον μηχανισμό εφαρμογής, την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου».

 Παραδέχθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας ότι ο μόνος νόμος που υπήρχε ως σήμερα για τη νησιωτική
πολιτική, ήταν το Μεταφορικό Ισοδύναμο
«Ο αρμόδιος Υπουργός και ο εισηγητής της ΝΔ είπαν ότι κωδικοποιούνται οι ΔΥΟ νόμοι για τη νησιωτική πολιτική. Αφού λοιπόν ο ένας νόμος είναι ο δικός σας, ουσιαστικά παραδεχτήκατε ότι, όλα αυτά τα χρόνια, ό,τι έχει υπάρξει για τη νησιωτική πολιτική είναι ένας –ο μόνος- νόμος: Το Μεταφορικό Ισοδύναμο».
«Πρόκειται για την πρώτη νομοθετική κωδικοποίηση, μετά από δύο χρόνια «επιτελικού κράτους» με απόλυτη ευθύνη του ίδιου του Πρωθυπουργού. Επί Κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, είχαμε ψηφίσει την επανασύσταση της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης, την οποία η σημερινή Κυβέρνηση μετέφερε στη Γενική Γραμματεία της, δηλαδή στο Μαξίμου. Και παραδόξως, ξεκινάει η κωδικοποίηση με δύο «βατά» νομοσχέδια με μόλις 1-2 τροπολογίες, αντί να επιλέξουν το Υπουργείο Εσωτερικών ή το Υπουργείο Οικονομικών, όπου υπάρχουν δυσνόητα νομικά κείμενα τα οποία δημιουργούν προβλήματα στους πολίτες».
 Ακόμα αναμένουμε από το Υπουργείο την Εθνική Στρατηγική για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο
«Όσο αφορά στο νόμο που έφερε το αρμόδιο Υπουργείο τον περασμένο Ιανουάριο, έθετε προϋποθέσεις για τη σύνταξη της Εθνικής Στρατηγικής για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο. Σε 6 μήνες έπρεπε να την έχουμε στα χέρια μας, αλλά ακόμα περιμένουμε. Ταυτόχρονα, οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για την εφαρμογή των ταμείων, ακόμα δεν έχουν βγει. Τελικά τι έχετε κάνει; Μήπως η κριτική που σας ασκούμε, τελικά δικαιώνεται;»
 Χάνονται χρήματα για την θωράκιση των νησιών και φαντασιώνονται ότι εφαρμόζουν νησιωτική πολιτική


«Ο Υπουργός Ναυτιλίας ανακοίνωσε αύξηση του προϋπολογισμού για την ακτοπλοΐα, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) για το 2021, με 140 εκ. εκ των οποίων τα 72 προορίζονται για το Αρχηγείο. Εντωμεταξύ, τα 138 εκ. δεν είναι εγγεγραμμένα, με τροποποιήσεις πιθανόν να γίνουν, αλλά
αυτή τη στιγμή δεν είναι εξασφαλισμένα».
«Ανακοίνωσε επίσης ότι θα χρηματοδοτήσει 44 ενδονησιωτικές και διαπεριφερειακές ακτοπλοϊκές γραμμές με 370 εκ. ευρώ, για 4 ως 7 χρόνια και με κίνητρο αντικατάστασης. Ας δούμε τι σημαίνει αυτό:
-Είναι καινούργιες γραμμές; ΌΧΙ. Είναι απλή μεταφορά των κονδυλίων από μια εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το (ΠΔΕ) στο ΕΣΠΑ, όπου οι συνθήκες αποπληρωμής είναι πιο δύσκολες.
- Μπορεί να γίνει αντικατάσταση πλοίων με μία επένδυση τεσσάρων ετών; ΟΧΙ. Άρα για ποια κίνητρα αντικατάστασης μας λέτε;»
«Αυτοί οι πόροι θα μπορούσαν να είχαν χρησιμοποιηθεί για άλλες δράσεις συνοχής της νησιωτικής χώρας. Θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να χρησιμοποιηθούν στη στήριξη της υγείας, στην επιδότηση κόστους για τους γιατρούς, στην εκπαίδευση, σε ψηφιακές υπηρεσίες, σε έργα φόρτισης ώστε τα λιμάνια να μπορούν να υποδεχθούν τα ηλεκτρικά πλοία, σε μία σειρά έργων νησιωτικότητας τα οποία τώρα στερείτε από τα νησιά. Νησιά που είναι σημαντικό να κατηγοριοποιηθούν με βάση την αναπτυξιακή τους δυνατότητα».
 Από ένα πρόγραμμα 18 δις. από το Ταμείο Ανάκαμψης, μόλις 20 εκ. προϋπολογίζονται για τη νησιωτικότητα ενώ στις ανακοινώσεις του Υπουργείου τα μαθηματικά απλά δεν βγαίνουν!
«Ανακοινώσατε χρηματοδότηση τριών γραμμών του κεντρικού ακτοπλοϊκού δικτύου, με 300 χιλ. ευρώ από το πρόγραμμα «ΝΕΑΡΧΟΣ». Παραλείπετε όμως να πείτε ότι πρόκειται για πρωτοβουλία που κάναμε επί της δικής μας θητείας, με μελέτη που έγινε από την Cooper-House σε συνεργασία με το Ναυτικό Επιμελητήριο και τους ακτοπλόους. Μια πρωτοβουλία που αφορούσε σε 12ετείς, πολυετείς συμβάσεις με προϋπόθεση αντικατάστασης πλοίων. Το φέραμε ξανά στη συζήτηση της σχετικής
τροπολογίας του ν. 2932/2001 και δεν το δεχτήκατε. Άρα, δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο σε όσα ανακοινώνετε ότι θα γίνουν.»
«Όσο για την ανακοίνωση για το «ΝΕΑΡΧΟΣ», το «ΕΩΣ 200 εκατομμύρια», απλά δεν είναι προϋπολογισμός. Στο Μεσοπρόθεσμο, ο προϋπολογισμός του Υπουργείου πάει από τα 140 εκ. που είναι φέτος, στα 105. Στο άρθρο 6 του νόμου που σήμερα ψηφίζουμε, αναφέρεται ότι το δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων θα αποπληρώνεται από το ΠΔΕ του Υπουργείου. Πώς γίνεται αυτό όταν τα χρήματα δεν φτάνουν καν γι’ αυτά που έχει ήδη τάξει το Υπουργείο με ένα ΠΔΕ που συνεχώς μειώνεται; Ας μας εξηγήσει κάποιος γιατί τα μαθηματικά δεν βγαίνουν».
«Για τις λιμενικές υποδομές ανακοινώθηκαν 33 έργα προϋπολογισμού μόλις 175 εκ. ευρώ, στο ΕΣΠΑ 2021-2027 ενώ, συνολικά στο προηγούμενο ΕΣΠΑ (2014-2020), χρηματοδοτήσαμε έργα 370 εκ. ευρώ σε Λευκάδα, Κέρκυρα, Σύρο, Μύκονο, Ρόδο, Φούρνους, Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Σάμο, και πολλά ακόμα νησιά. Και επειδή δεν έχουμε δει ένα κείμενο έγκρισης των 33 έργων που ανακοινώθηκαν, λόγω του εταιρικού συμφώνου, αναρωτιόμαστε μήπως είναι απλά μια πρόταση του Υπουργού. Δεν γίνεται καμία
αναφορά σε πρόγραμμα ναυτιλίας, πρόκειται για μεταφορές. Και μάλιστα το σύνολο τη χρηματοδότησης ΕΣΠΑ για το πρόγραμμα μεταφορών είναι 700 εκ. ενώ ο Υπουργός αθροίζει μόλις 540 εκ.!»
 60 εκ. χρωστάει η Κυβέρνηση στην Ακτοπλοΐα και οι μικροί επιχειρηματίες δεν έχουν να βάλουν πετρέλαιο
«60 εκ. ευρώ χρωστάτε στην Ακτοπλοΐα, χρήματα που δεν είναι μόνο για τα μεγάλα ακτοπλοϊκά κεφάλαια, αλλά και για «μικρούς» ακτοπλόους οι οποίοι αυτή τη στιγμή δεν έχουν να βάλουν πετρέλαιο. Θα τους πληρώσετε ή θα σταματήσουν να λειτουργούν οι διασυνδέσεις, παρά το γεγονός ότι πανηγυρίζετε;»
 «Νησιώτες υπέρ του Μεταφορικού Ισοδύναμου» διεκδικούν την έγκαιρη πίστωση των πληρωμών
«Στο Facebook, η ομάδα «Νησιώτες Υπέρ του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αριθμεί περισσότερα από 11 χιλιάδες μέλη και δημιουργήθηκε μόλις αναλάβατε τη διακυβέρνηση και εξαιτίας των πολύμηνων καθυστερήσεων στις πληρωμές. Επί της δικής μας διακυβέρνησης, κάθε μήνα οι νησιώτες έπαιρναν τα λεφτά τους ενώ οι επιχειρήσεις κάθε τέσσερις μήνες και όχι κάθε έξι μήνες, όπως γίνεται τώρα. Όσο για τα καύσιμα, οι τιμές σταμάτησαν να είναι χαμηλές στα μικρά νησιά, μόλις η Κυβέρνηση της ΝΔ έκανε τη μεγάλη τροποποίηση στο Μεταφορικό Ισοδύναμο και κατάργησε την επιδότηση των καυσίμων».
«Συμφωνώ με την πρόταση για την ένταξη των εισιτηρίων των φοιτητών στο ΜΙ και προτείνω να προστεθούν και οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι, όπως για παράδειγμα οι καθηγητές, και να δοθούν δύο εισιτήρια αλέ-ρετούρ σε όλους τους πολίτες της χώρας ώστε να ενισχυθεί ο εσωτερικός τουρισμός στα νησιά και να πλησιάσουμε στο όραμα του Τάσου Αλιφέρη. Προτείνω επίσης, για να απλοποιηθεί η διαδικασία, να μπαίνει το ΜΑΝ της επιχείρησης στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού τιμολογίου»
«Τέλος, ακόμα περιμένω μια λίστα από τον κ. Υπουργό, από τον Ιανουάριο για το ΕΣΟΘΕ (Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης), εφόσον είχε τάξει ότι τα έργα 60 εκ. για το Λιμενικό που «χάθηκαν», θα μπουν σ’ αυτό το ΕΣΠΑ».
 Θα μας παρουσιάσουν επιτέλους την τροποποίηση της σύμβασης με COSCO;
«Σχετικά με την τροποποίηση της σύμβασης COSCO, πλέον δεν μπορεί ο Υπουργός να την κρύβει. Δεν μπορεί να κρύβει η Κυβέρνηση το γεγονός ότι η COSCO τον Αύγουστο δεν ολοκλήρωσε έργα 295 εκατομμυρίων και απ’ ό,τι μαθαίνουμε τους δίνετε παράταση δέκα χρόνων για να ολοκληρώσουν τα έργα! Δεν μπορεί να κρύβει ότι ουσιαστικά δεν εφαρμόζει τις ποινικές ρήτρες, αποδεχόμενη ευθύνη του Δημοσίου για το ότι η COSCO δεν έκανε τις επενδύσεις, διότι είναι παράβαση καθήκοντος! 25 εκ. υπολογίζονται οι ποινικές ρήτρες που δεν εισπράττετε ενώ 5 εκ. το χρόνο εισπράττει το ελληνικό Δημόσιο από το 16% των μετοχών που θέλετε να δώσετε.
«Αυτά δεν μπορείτε άλλο να τα κρύβετε από τον ελληνικό λαό, δεν μπορείτε να δημιουργείτε μία κουλτούρα επενδυτή που μπορεί να κάνει ό,τι γουστάρει σε αυτόν τον τόπο!»