Σημαντικά θα είναι τα οφέλη στα νησιά από τις επισκέψεις Τούρκων τουριστών
Δωδεκάνησα
19/02/2024

Υποδομές στο λιμάνι μας και ενίσχυση της αστυνομικής δύναμης ζητούν οι ναυτικοί πράκτορες

 

 

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον περιμένει το νησί μας, τους Τούρκους τουρίστες, που θα επισκέπτονται τη Ρόδο το επόμενο διάστημα στο πλαίσιο της χορήγησης ειδικής βίζα για τα ελληνικά νησιά.

Αν και δεν υπάρχουν ακόμα επίσημες ανακοινώσεις για την έναρξη της διαδικασίας και κατ’ επέκταση την έναρξη των ακτοπλοϊκών δρομολογίων από τις τουρκικές παραλιακές πόλεις, εντούτοις όπως εκτιμάται, η γραμμή που θ’ ανοίξει θα είναι από Μαρμαρίς για Ρόδο, από Φετιγιέ για Ρόδο και από Μπόντρουμ για Ρόδο και αντίστροφα σε ότι αφορά το νησί μας .


Ο επιχειρηματικός κόσμος στα νησιά που περιλαμβάνονται στη λίστα υποδοχής Τούρκων τουριστών περιμένει με ιδιαίτερη ανυπομονησία το άνοιγμα των γραμμών, καθώς οι τούρκοι τουρίστες θεωρούνται κινητήρια δύναμη και στηρίζουν οικονομικά την αγορά, ειδικά σε χρονικά διαστήματα κατά τα οποία δεν υπάρχει τουρισμός στα νησιά.

Τι δηλώνει ο Νίκος Ψυλλάκης
Ο ναυτικός πράκτορας Νίκος Ψυλλάκης, εκπρόσωπος του πρακτορείου Makri Travel, στην ιδιοκτησία του οποίου είναι το καταμαράν Sea Star Lindos (με 330 άτομα πρωτόκολλο) με το οποίο θα μπορούν να έρχονται Τούρκοι τουρίστες από το Φετιγιέ μίλησε στη «Ροδιακή» υπογραμμίζοντας ότι καταβάλλεται προσπάθεια ώστε το πρόγραμμα να ξεκινήσει άμεσα και να προλάβουμε την άνοιξη.


Όπως αναφέρει οι τούρκοι τουρίστες θα έχουν το δικαίωμα να μείνουν εφτά μέρες. Μπορούν όμως να μετακινηθούν και να επιστρέψουν στην πατρίδα τους και από άλλο νησί, όπου υπάρχει η πύλη εισόδου-εξόδου και πάλι με το πλοίο.


Τα οφέλη θα είναι μεγάλα καθώς μεγάλος θα είναι και ο αριθμός των τουριστών. Όπως αναφέρει, οι Τούρκοι έρχονται στη Ρόδο κυρίως όταν γιορτάζουν το Ραμαζάνι και το Μπαϊράμι, όμως ακόμα και αν ανοίξει η γραμμή της Τουρκίας, δε σημαίνει ότι θα έρχονται καθημερινά χιλιάδες άτομα καθώς αναζητούν κυρίως μέρες διακοπών. Όμως υπό το νέο καθεστώς, θα αυξηθεί κατακόρυφα η δυνατότητα της επίσκεψής τους στη Ρόδο.


Σύμφωνα με τον κ. Ψυλλάκη, οργανωμένες υπηρεσίες έχουμε στο λιμάνι μας για να τους εξυπηρετήσουμε αλλά όταν αυξηθεί κατακόρυφα η κίνηση και ειδικά το καλοκαίρι, σε μέρες αιχμής εκτός από τις γιορτές, κατά τις οποίες ούτως ή άλλως έρχονται, θα είναι δύσκολο να ανταπεξέλθουμε.


«Ο χώρος Σένγκεν είναι οργανωμένος αλλά δεν έχουμε αρκετούς αστυνομικούς και πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε. Δεν φτάνει το προσωπικό ούτε για την κίνηση που είχαμε μέχρι σήμερα. Η Υπηρεσία Ελέγχου Διαβατηρίων χρειάζεται μία πολύ γενναία… ένεση και πρέπει να έρθει προσωπικό. Δε φτάνουν όσοι υπάρχουν και όταν πολλαπλασιαστεί η κίνηση, δεν θα μπορέσουν να τα καταφέρουν. Χρειάζονται βοήθεια οπωσδήποτε» δήλωσε σχετικά.

Φώτο: Μιχάλης ΛοΐζοςΦώτο: Μιχάλης Λοΐζος


Παράλληλα, έθιξε και το θέμα της υποδοχής των τουριστών στο λιμάνι μας, καθώς δεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαμαρτυρίες και παράπονα.


«Ένα μεγάλο θέμα είναι επίσης η διαμόρφωση του χώρου που θα δέχεται τους Τούρκους τουρίστες. Παρακαλάμε να γίνει κάτι όπως στο Μαρμαρίς και να χρησιμοποιείται έστω και μία τροχήλατη τέντα, ώστε να μην είναι ο κόσμος μέσα στον ήλιο αλλά τίποτα δε γίνεται. Έχω κάνει έγγραφα από το 2013 αλλά δεν έχει γίνει τίποτα γιατί όπως μου απαντούν δεν μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις στο κτίριο καθώς είναι αρχαιολογικός χώρος. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω… δηλαδή.


Ελπίζω η νέα δημοτική αρχή και ο νέος πρόεδρος του λιμενικού ταμείου να δώσει λύση σε αυτό το χρόνιο πρόβλημα , καθώς παρατηρείται το φαινόμενο να έρχονται ακόμα και 1000 άτομα τη μέρα από την Τουρκία και να στέκονται σε ατελείωτες ουρές μέσα στον ήλιο και να ταλαιπωρούνται. Έστω μία τροχήλατη τέντα θα μπορούσαμε να την χρησιμοποιήσουμε και να τη μαζεύουμε ή να έχουμε στη διάθεσή τους μία φυσούνα. Δεν μπορεί να κάθεται ο κόσμος μέσα στον ήλιο και να μην υπάρχει ούτε μία τουαλέτα.

Το θέμα είναι να βρούμε πρακτικές λύσεις έστω και σε έναν βαθμό. Χρειάζονται αστυνομικοί… να υπάρχουν τουλάχιστον πέντε στη βάρδια, γιατί έχουμε μεγάλη κίνηση, όταν τα καραβάκια έρχονται γύρω στις 10 το πρωί και φεύγουν στις 5 το απόγευμα και υποδομές για την εξυπηρέτησή τους», είπε τονίζοντας, ότι είναι σημαντικό να ελέγχονται τα χαρτιά των ανθρώπων αυτών για το αν μπορούν να μπουν στη χώρα, καθώς υπάρχουν και πλαστά έγγραφα. Και οι υπάρχοντες αστυνομικοί έχουν να εξυπηρετήσουν και κότερα, οπότε χρειάζονται βοήθεια. Δεν μπορούν λοιπόν να κάνουν… θαύματα, όπως λέει χαρακτηριστικά.


Σε ότι αφορά το προφίλ των Τούρκων τουριστών, ο κ. Ψυλλάκης τόνισε ότι έρχονται στη Ρόδο για να περάσουν καλά, ζητούν καλά ξενοδοχεία, καλό φαγητό και διασκέδαση, κατά προτίμηση ζωντανή μουσική και εκδρομές στα αξιοθέατα. «Είναι πολύ καλοί πελάτες και ξοδεύουν χρήματα στην αγορά, αφήνουν χρήματα στα εστιατόρια και στα καταστήματα.

Φώτο: Μιχάλης ΛοΐζοςΦώτο: Μιχάλης Λοΐζος

Είναι όπως και εμείς, αν πάμε κάπου διακοπές θα αφήσουμε χρήματα. Δεν έρχονται με ένα all inclusive πακέτο και δε μένουν κλεισμένοι μέσα σε ένα ξενοδοχείο χωρίς να βγαίνουν έξω» είπε.

Τι αναφέρει ο Μιχάλης Ροδίτης
Από την πλευρά του, ο ναυτικός πράκτορας Μιχάλης Ροδίτης σχετικά με το θέμα ανάφερε, ότι η εταιρεία του διακινεί στη γραμμή Ρόδος –Φετιγιέ γύρω στους 60.000 επιβάτες με το σκάφος Ibiscus ενώ στη γραμμή Κως-Μπόντρουμ η διακίνηση ανέρχεται σε 630.000 επιβάτες και γίνεται με τα καταμαράν Iris και Rodon και φυσικά είναι έτοιμη να διακινήσει και τούρκους με τη νέα βίζα.


«Εμείς έχουμε τα καραβάκια που συνδέουν το Μπόντρουμ με την Κω και τη Ρόδο με το Φετιγιέ. Μέχρι το 2019, την όλη διαδικασία την κάναμε εμείς οι πράκτορες και οι πλοιοκτήτες. Υποβάλλαμε τον φάκελο, βλέπαμε τα δικαιολογητικά αν είναι εντάξει. Ενώ ανακοινώθηκε πολύ νωρίς το νέο καθεστώς αυτό το Δεκέμβριο, για να ξεκινήσει αρχές Φεβρουαρίου εντούτοις αυτή τη στιγμή το μόνο που ξέρουμε είναι ότι δεν θα ενεργοποιηθεί τον Φεβρουάριο αλλά μετά τα μέσα Μαρτίου. Κύκλοι του υπουργείου εξωτερικών μας είπαν, ότι δεν πρόκειται για την ίδια βίζα που είχαμε μέχρι το 2019 αλλά θα είναι μία ειδική βίζα μέσω εφαρμογής, όπου θα μπαίνει ο επιβάτης και θα ισχύει μόνο για δέκα νησιά.


Ακόμα και σε τοπικό επίπεδο όπου ρωτήσαμε, δε γνωρίζουν λεπτομέρειες ούτε επίσης τα Γραφεία Διαβατηριακού Ελέγχου. Όπως μάθαμε κοστίζει 60 ευρώ η βίζα με απαραίτητα εισιτήριο επιστροφής, κράτηση σε ξενοδοχείο πληρωμένη ενώ θα βγει για το συγκεκριμένο διάστημα που έκανε ο επιβάτης την κράτηση», ανέφερε.


Στην ερώτηση για τα θετικά αυτής της διαδικασίας και τα οφέλη για τον τόπο μας ο κ. Ροδίτης υπογράμμισε, ότι το καθεστώς θα ισχύει για όλο τον χρόνο, και θα υπάρχει έτσι κινητικότητα και τον χειμώνα. Όπως τόνισε η τουρκική αγορά είναι πολύ καλή αγορά και οι τούρκοι είναι πελάτες που ξοδεύουν, ενώ αυτό το ποσοστό που ταξιδεύει, ταξιδεύει πολύ συχνά στα νησιά.


Εξηγώντας πώς θα γίνεται η διαδικασία και την πίεση που θα δεχτούν οι εμπλεκόμενες Υπηρεσίες δήλωσε : «Θα παίρνουν έναν αριθμό πρωτοκόλλου και όταν έρχονται εδώ θα υπάρχει μάλλον ένας χώρος στον οποίο θα γίνεται η πιστοποίηση ότι είναι αληθή τα πιστοποιητικά και έτσι θα λαμβάνουν τη βίζα. Μετά τον Covid-19 η γραμμή ήταν κλειστή για μεγάλο διάστημα, όταν άνοιξαν όλες οι γραμμές, η αύξηση της κίνησης ήταν στο 60%.

Όταν οι γραμμές της Τουρκίας άνοιξαν το 2022 είχαμε σε σχέση με το 2019 πτώση 20%. Πέρυσι είχαμε αύξηση 15%, αλλά σε σχέση με το 2022. Αν πάμε σε κανονικούς ρυθμούς, μιλάμε για μία αύξηση του 45% που περιμένουμε φέτος συν επιπλέον 10% με τη βίζα δηλαδή αν θα έχουμε τέτοια αύξηση, με τις υπάρχουσες υποδομές δεν θα τα βγάλουμε πέρα».


Δεν παρέλειψε όμως να αναφερθεί και στην εξυπηρέτηση των Τούρκων τουριστών η οποία είναι βαρύνουσας σημασίας λόγω των γνωστών, ελλείψεων σε υποδομές που υπάρχουν. «Πέρυσι, χρειάστηκε δύο φορές η παρέμβαση της Αθήνας για να μπορέσει να εξυπηρετηθεί η κατάσταση με το Μπαϊράμι.

Ο δήμαρχος με τον οποίο συναντηθήκαμε, επειδή το ξέρει το πρόβλημα, προσπαθεί μαζί μας να βρει λύσεις που προσωρινά μπορούν να καλύψουν το κενό. Και το θέμα της τέντας συζητήθηκε με το δήμαρχο, με τον οποίο συναντηθήκαμε. Υπάρχουν κάποιες κατασκευές πτυσσόμενες ή φυσούνες που μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε.

Πιστεύω επίσης, ότι πρέπει να απομακρυνθούν τα κατασχεμένα αυτοκίνητα του Τελωνείου και να λειτουργήσει ο χώρος για την υποδοχή των επιβατών είτε για τον διαβατηριακό έλεγχο. Κάθε χρόνο τα ζητάμε αλλά και φέτος τα θέσαμε και πάλι στους υπεύθυνους» δήλωσε ο κ. Ροδίτης εκτιμώντας, ότι το καλοκαίρι στις γραμμές Ρόδος-Μαρμαρίς και Μπόντρουμ–Ρόδος ίσως η κίνηση να φτάσει και τα 120.000 άτομα.

Φώτο: Μιχάλης ΛοΐζοςΦώτο: Μιχάλης Λοΐζος
Φώτο: Μιχάλης Λοΐζος
Φώτο: Μιχάλης Λοΐζος


Πάντως, όπως ανέφερε, υπάρχει ήδη ενδιαφέρον για το Μπαϊράμι στις αρχές Απριλίου και επιβάτες έχουν κάνει κρατήσεις βασιζόμενοι στην 7ήμερη βίζα. Η εταιρεία του, μετρά ήδη 620 κρατήσεις για Ρόδο και Κω αλλά επειδή βρισκόμαστε στον Φεβρουάριο και ακόμα δεν ενεργοποιήθηκε η διαδικασία προσπαθούν οι τούρκοι τουρίστες να πάρουν κανονική βίζα όμως τα ραντεβού είναι από Ιούνιο και μετά. Δηλαδή υπάρχει κίνδυνος να χαθεί η κίνηση της γιορτής αυτής. Υπάρχει τρομακτικό ενδιαφέρον από τη γείτονα χώρα αλλά χρειαζόμαστε λύσεις άμεσα, κατέληξε ο κ. Ροδίτης.

Η άποψη του Πάρη Κακά
Μιλώντας στη «Ρ» και ο ναυτικός πράκτορας Πάρης Κακάς, υπογράμμισε ότι υπάρχει ήδη μία κινητικότητα από την Τουρκία προς τα νησιά για ταξίδια με βίζα και οι ενδιαφερόμενοι εκτιμά ότι θα διπλασιαστούν, σύμφωνα με το νέο τρόπο έκδοσης βίζα. Όπως αναφέρει οι Τούρκοι δεν πάνε μακρινά ταξίδια για οικονομικούς λόγους, εκτιμά ότι θα προτιμήσουν κοντινές εκδρομές και ότι η Ρόδος θα είναι μέσα στο πλάνο τους. Δεν ξοδεύουν σε ξενοδοχεία ακριβά, πάνε σε οικονομικά καταλύματα κατά προτίμηση μέσα στην πόλη και αφήνουν χρήματα στην αγορά .


Πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο, το δικό του σκάφος King of Rhodes με πρωτόκολλο 340 άτομα, δεν θα διακινήσει πολύ μεγάλο αριθμό Τούρκων τουριστών καθώς θα ξεκινά ταξίδια από τη Ρόδο αλλά οι περισσότεροι θα έρθουν με τα τούρκικα ημερόπλοια από την πατρίδα τους φεύγοντας πρωί και επιστρέφοντας το απόγευμα.

Όπως έκανε γνωστό, θα έρθουν στη Ρόδο με τα πλοία Marmaris Εxpress, Aegean Cat και Κartepe που τα πρακτορεύει ο ίδιος, ενώ θα έχουμε σύνδεση από Μπόντρουμ για Κω και από Μπόντρουμ για Ρόδο, με δρομολόγιο 2 φορές την εβδομάδα. Εκτιμάται, ότι από το Μαρμαρίς για τη Ρόδο τα δρομολόγια θα αυξηθούν και από δύο ίσως να φτάσουν και τα τέσσερα.


Οι υποδομές του λιμανιού σε ό,τι αφορά την υποδοχή και την εξυπηρέτηση των τουριστών ήταν κάτι που επισήμανε και ο κ. Κακάς λέγοντας: «Χρειάζονται υποδομές, δεν ξέρω πόσο εύκολο είναι να δημιουργηθούν. Ξέρω ότι υπάρχουν προβλήματα με την Αρχαιολογία αλλά αν για παράδειγμα θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε μεταφερόμενη τέντα, δεν θα δημιουργούσε προβλήματα.

Το Λιμενικό Ταμείο προσπαθεί και η νέα ηγεσία είπε ότι θα προσπαθήσει ακόμα περισσότερο αλλά έχουμε ένα πρόβλημα καθώς το κτήριο ανήκει στο υπουργείο οικονομικών. Η αστυνομική δύναμη δεν επαρκεί , οι παλαιότεροι έχουν φύγει και δεν έχουν οι νεότεροι την εμπειρία και επειδή θα επωμιστούν το βάρος με την νέα βίζα θα είναι ένα θέμα γιατί πρέπει να ελέγχεται και η επιστροφή των τουριστών».


Πάντως, σε σχετική ερώτηση με τη διαδικασία που θα ακολουθείται ανέφερε ότι δεν έχει δοθεί ακόμα το πράσινο φως διαδικαστικά και κανένας δεν ξέρει πώς θα εφαρμοστεί ακριβώς. Πάντως, όλοι ελπίζουν να γίνει όσο το δυνατόν γρηγορότερα ώστε ν’ αρχίσουμε να υποδεχόμαστε τους Τούρκους τουρίστες σύντομα. Εν κατακλείδι υπογράμμισε ότι το πρόγραμμα επίσκεψης Τούρκων τουριστών μέσω ειδικής βίζα ξεκίνησε το 2012 και διήρκεσε έως το 2018 και μετά από αρκετά χρόνια ξεκινά και πάλι η διαδικασία που θα ωφελήσει τα νησιά μας.

Η επίσκεψη του Γ. Παππά στο λιμάνι
Σημειώνεται πάντως, ότι όπως είχε ανακοινώσει το δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου πριν από μία εβδομάδα θα καταβληθούν προσπάθειες για τη βελτίωση της εικόνας του τουριστικού λιμένα της Ρόδου, ενόψει της τουριστικής σεζόν και της προσωρινής βίζα σε τουρίστες από την Τουρκία. Μάλιστα σε συνάντηση που είχε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Βασίλης Βαγιανάκης, με τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Παππά, τον δήμαρχο Ρόδου, Αλέξανδρο Κολιάδη και υπηρεσιακούς παράγοντες, ετέθησαν τα θέματα των κτηριακών εγκαταστάσεων εντός του λιμένα και των κατασχεμένων από το Τελωνείο οχημάτων.
Σημειώνεται ότι τα κτίρια που στεγάζονται η Αστυνομία, το Τελωνείο και το Κυλικείο, που βρίσκονται σε άσχημη κατάσταση, δεν ανήκουν ιδιοκτησιακά στο Λιμενικό Ταμείο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα παρέμβασης.


Επίσης ετέθη και το θέμα της ενίσχυσης της αστυνομικής δύναμης για τον διαβατηριακό έλεγχο, λόγω των επικείμενων από την Τουρκία αυξημένων αφίξεων. Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Παππάς, που περιηγήθηκε στους χώρους του λιμένα, δεσμεύθηκε να παρέμβει ως προς την άμεση επίλυση των θεμάτων.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου
Αλλά και ο εμπορικός κόσμος του νησιού μας, δίνει μεγάλη σημασία στο τουριστικό ρεύμα από την Τουρκία και προσδοκά μεγάλα οφέλη, όπως επισημαίνει και ο γενικός γραμματέας του ΕΣΡ, Κώστας Σπανός.


«Καλώς έγινε η ρύθμιση με τη βίζα γιατί πολλοί επισκέπτες από την Τουρκία που είναι και υψηλής εισοδηματικής στάθμης, θέλουν να ταξιδέψουν. Ταξιδεύουν είτε με πλοίο είτε με δικά τους σκάφη, κάτι που είναι καλό ειδικά για τα νησιά που βρίσκονται κοντά στα τουρκικά παράλια. Όπου υπάρχει μαρίνα και αγκυροβόλιο στα νησιά, ωφελούνται τα μέγιστα.


Είναι άνθρωποι που θα βγουν, θα ψωνίσουν, θα φάνε, θα πιουν και θα διασκεδάσουν και αφήνουν χρήματα στην αγορά. Είναι ίσως καλύτεροι πελάτες και από τους ισραηλινούς. Επιλέγουν επώνυμα προϊόντα από τα καταστήματά μας, καθώς έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν αλλά αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να περάσουν καλά στις διακοπές τους όσο και αν διαρκέσουν» δηλώνει ο κ. Σπανός και προσθέτει ότι αυτό το αίτημα ήταν αρκετά παλιό, όμως έπρεπε να γίνει κάποια ειδική ρύθμιση για να μπορέσει να υπάρξει αυτή η ανταλλαγή και να ωφεληθούν όλοι. «Υπήρχε το θέμα της Σένγκεν που διευθετήθηκε με αυτό τον τρόπο και αναμένουμε να έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα» κατέληξε.