Η βιβλική φυσική και οικολογική καταστροφή που συντελείται τις τελευταίες ώρες στη χώρα κατέδειξε για άλλη μια φορά ότι τα μέσα δασοπυρόσβεσης που διαθέτει η Ελλάδα είναι ανεπαρκή σε τόσο ακραίες συνθήκες αλλεπάλληλων πυρκαγιών και υψηλών θερμοκρασιών.
Πολλά έχουν γραφτεί αυτές τις μέρες για τα Canadair-215 και 415 που διαθέτει η χώρα, για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Σε ότι αφορά τα πρώτα, διαβάσαμε ξανά και ξανά για την αδυναμία τους να πετάξουν σε θερμοκρασίες άνω των 38 βαθμών Κελσίου, λόγω του κινδύνου υπερθέρμανσης του κινητήρα τους. Με τις θερμοκρασίες που είχε η χώρα όλο αυτό το διάστημα, ουσιαστικά τα Canadair-215 είχαν βγει έτσι κι αλλιώς εκτός μάχης. Το πρόβλημα θα λυνόταν αν μπορούσαν να πετάξουν το βράδυ, οπότε η θερμοκρασία είναι εκ των πραγμάτων χαμηλότερη. Αυτή όμως είναι η δεύτερη μεγάλη αδυναμία των συγκεκριμένου τύπου αμφίβιων αεροσκαφών.
Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης που διαθέτει ή εκμισθώνει η Ελλάδα δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για νυχτερινές πτήσεις. Είναι τελείως διαφορετικό απ’ ότι ισχύει στα πολιτικά και μαχητικά αεροσκάφη, όπου οι πτήσεις πραγματοποιούνται με συγκεκριμένους κανόνες και οι πιλότοι βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα ειδικά όργανα των αεροσκαφών. Τα Canadair δεν διαθέτουν εξελιγμένη τεχνολογία βοηθητικών οργάνων – κάποια είναι παλιά έως και 50 ετών – και μέσα στη νύχτα ο πιλότος είναι πολύ δύσκολο να δει οτιδήποτε άλλο πέρα από τη φλόγα.
Η έλλειψη προκαθορισμένων αεροδιαδρόμων και ειδικών οργάνων, σε συνδυασμό με την ανάγκη για πτήσεις σε πολύ χαμηλό ύψος, καθιστούν απαγορευτική κάθε προσπάθεια νυχτερινής ρίψης νερού.
Πριν την έναρξη της περυσινής αντιπυρικής περιόδου, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα εξετάσει την προοπτική αγοράς 8 σύγχρονων Canadair CL-515, εξηγώντας ότι σε 9 χρόνια θα έχει γίνει απόσβεση, καθώς η χώρα θα απαλλαγεί από το κόστος της ενοικίασης των αεροσκαφών και ελικοπτέρων κάθε χρόνο. Ωστόσο καμία παραγγελία δεν έχει γίνει ακόμα στη Viking Air από ελληνικής πλευράς και η διαδικασία απόκτησης τους είναι εξαιρετικά χρονοβόρα, καθώς δεν υπάρχουν αεροσκάφη ετοιμοπαράδοτα.